آموزشآموزش معامله گری

محبوب‌ترین استراتژی های حفظ ثروت

این روزها با داغ شدن تب تحریم‌ها و تورم افسار گسیخته، حفظ ارزش پول و سرمایه تبدیل به دغدغه بسیاری شده. حافظه مشترک ایرانی‌ها در ذخیره کردن برای روز مبادا همیشه گره‌گشای آن ها در تنگنای زندگی بوده است. ذخیره کردن پول به شکل سپرده در بانک، اولین راه برای ذخیره سازی و در عین حال کسب درآمد خاموش به حساب می‌آید. اما سود های بانکی جواب کارآمدی به مسئله تورم در چند سال گذشته بوده است؟ اگر پاسخ شما به این سوال خیر است،‌ این مقاله از آکادمی توایکس شاید بتواند به شما در راهبرد مدیریت ثروت و حفظ ارزش ثروت کمک کند، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مدیریت ثروت یا حفظ ارزش ثروت؟

حفظ ارزش ثروت را می‌توان مرحله ابتدایی مدیریت ثروت دانست که در ادامه با استراتژی هایی، این حفظ ارزش به افزایش ثروت می‌انجامد.

داشتن یک برنامه مالی منسجم برای رسیدن به اهداف مالی از اولین اهداف افرادیست که به اصطلاح مدیر ثروت نام دارند و به سوالاتی نظیر «کجا سرمایه‌گذاری کنم؟» یا «چه مقدار توان ریسک مالی دارم؟» پاسخ می‌دهند. هر فردی می‌تواند خود مدیریت ثروتش را برعهده بگیرد. یاد گرفتن مدیریت ثروت می‌تواند پاسخگوی میل انسان ها به داشتن استقلال مالی باشد. برای رسیدن به استقلال مالی به استراتژی هایی نیاز است تا بتوان به سمت این اهداف حرکت کرد و نقاط ضعف و قوت خود در مدیریت ثروت را زیر ذره‌بین قرار داد.

فاکتور های مدیریت ثروت

اگر برنامه ای برای مدیریت ثروت دارید باید آن را از فیلتر هایی رد کنید تا میزان مفید بودنش را بسنجید:

  • میزان سود دهی

  • میزان ریسک

  • مقدار منابع مورد نیاز

  • میزان نقدشوندگی

برای درک بهتر از این ۴ فاکتور، سپرده بانکی که جزو محبوب‌ترین انتخاب های افراد است، با توجه به این ۴ اصل بررسی می‌کنیم:

میزان سود دهی سپرده بانکی

سرمایه‌گذار بسته به مدت سپرده (کوتاه یا بلند)‌ سود متفاوتی دریافت می‌کند. سپرده های بلند مدت سود های بیشتری نسبت به کوتاه مدت دارند.

میزان ریسک

سپرده‌گذاری در بانک از استراتژی های کم ریسک محسوب می‌شود. اما توجه به سابقه بانک مورد نظر و اطمینان به داشتن استراتژی های درست برای سرمایه‌گذاری آن جزو اساسی‌ترین فاکتور هاییست که برای انتخاب بانک باید به آن توجه کنید.

مقدار منابع مورد نیاز

در این مورد به منابع خاصی جز سرمایه برای سپرده کردن و زمان برای باز کردن حساب در بانک مورد نظر، نیاز به منابع خاصی نیست.

میزان نقدشوندگی

این مورد هم بسته به سپرده بلند مدت یا کوتاه مدت متفاوت است. برای حساب های کوتاه مدت نقدشوندگی سرعتی بیشتری دارد. برای سپرده بلند مدت مسئله زمان مطرح است و بانک اجازه برداشت پول تا اتمام زمان مقرر به سپرده‌گذار نمی‌دهد، مگر با جریمه!

 

در ادامه سعی می‌کنیم استراتژی های محبوب سرمایه‌گذاری را با دید متفاوت‌تر از این ۴ مورد بررسی کنیم:

حفظ ارزش ثروت

محبوب‌ترین استراتژي ها برای حفظ ارزش پول بین ایرانیان سپرده بانکی، خرید طلا، خرید دلار،‌ بیت‌کوین و کریپتوکارنسی و… هستند. به نظر شما کدام یک از این انتخاب ها بهتر است؟

باید گفت همیشه با بررسی گذشته می‌توان درس هایی گرفت و از آن ها برای آینده استفاده کرد. لطفا به تصویر زیر توجه کنید.

با توجه به میانگین تورم ۲۳٫۵ درصد در ۱۰ سال گذشته و دیگر شرایط سعی می‌کنیم با تحلیل موارد بالا کمی آن ها را بازتر کنیم:

 

بیت‌کوین

شاید سود زیاد بیت‌کوین در ۱۰ سال گذشته هر فردی را وسوسه به خرید آن کند. ترید کردن و هولد کردن آن دو روش معمول برای این کار است. مایحتاج ترید کردن علم است و هولد  کردن نیاز به اعصاب سنگی دارد. اگرچه برای کسب سود راه های دیگری هم هست؛ می‌توان بیت‌کوین خود را در اختیار تریدر حرفه‌ای گذاشت یا با وام دادن آن در پلتفرم های مربوطه از آن کسب سود کرد.

بورس

در کنار سودی که بورس عاید سرمایه‌گذاران خود می‌کند اما سرمایه‌گذاری در آن با توجه به دستکاری های اخیر می‌تواند خطرناک باشد! بنابراین جز با علم در این بازار ورود نکنید.

سکه

چگونه می‌توانم امنیت سکه و طلا هایم را تضمین کنم؟ اگر قصد خرید این مدل از دارایی را دارید ابتدا از این مورد مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید کنید.

مسکن

این مدل دارایی نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و شما نمی‌توانید به طور مثال ۱۰۰ هزار تومان خانه خریداری کنید! همینطور مالیات خانه های خالی که در چند سال اخیر مورد بحث و بررسی است هر فردی را به شک می‌اندازد. سرعت نقدشوندگی پایین هم شرایط را برای خرید و فروش مسکن پیچیده‌تر می‌کند.

ماشین

ماشین از ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. تصادف، دزدی، سرعت پایین نقدشوندگی و… تنها چند تا از مشکلاتی است که با خرید ماشین برای سرمایه‌گذاری باید با آن ها دست و پنجه نرم کنید. به مشکلات ماشین و مسکن باید استهلاک دارایی هم اضافه کرد که شامل تعمیر و نگهداری آن ها می‌شود. با گذر زمان و بالا رفتن سن ماشین قیمت آن افزایش پیدا نمی‌کند ( البته نه در ایران)

دلار

در شرایط کنونی دلار سرمایه بهتری نسبت به ریال به نظر می‌رسد، اما سرعت نقدشوندگی آن همیشه افراد را به دردسر می‌اندازد. محدودیت های خرید و فروش دلار برای هر کد ملی هم خود مانعی برای خرید دلار است. به این مورد باید ترافیک و صف های طولانی صرافی ها را هم اضافه کرد!!!

تتر

USDT در کنار فواید دلار کاغذی اما محدودیتی در خرید و فروش ندارد. همینطور در لحظه امکان نقدشوندگی آن فراهم است. شما حتی می‌توانید هزینه های روزانه خود را با مدیریت کیف‌پول خود در صرافی هایی که کیف‌پول اختصاصی دارند (مانند توایکس) انجام دهید. سرعت نقدشوندگی و نامحدود بودن حجم معاملات از نقاط قوت تتر در برابر دلار است. 

سخن آخر

در این مقایسه سعی کردیم محبوب‌ترین استراتژی هایی حفظ ارزش ثروت را مورد بررسی قرار دهیم. هر سطر می‌تواند به تنهایی دلیلی باشد برای یک سرمایه‌گذار تا روش یا روش های مورد نظر برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کند. برای مدیریت ثروت، حفظ آن اولین شرط است و هر انسانی برای دستیابی به استقلال مالی و فرار از غول تورم بایستی تمرین حفظ ثروت را بطور شخصی در زندگیش آغاز کند.

بنظر اولین تمرین برای شروع این مسیر می‌تواند تبدیل دارایی ها به تتر باشد (حتی هزینه های روزانه). در صرافی توایکس در ثانیه تتر را به تومان تبدیل کرده و به صورت آنی تومان را برداشت کنید. در ضمن شما هیچ محدودیتی در حجم خرید تتر ندارید.

برای ورود به صفحه خرید تتر بر روی لینک روبرو کلیک کنید : خرید، فروش و تبدیل تتر 

برای دادن رای کلید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا