آموزشکار با صرافی ها

مقایسه بهترین صرافی‌های ایرانی

صرافی امن سراغ داری؟ چقدر طول میکشه ارزدیجیتال بشینه به کیف پولم؟ اگه بهشون بفروشم چقدر زمان میبره تا پول بیاد به حسابم؟ کلاهبرداری نباشه؟ اینا اصن مجوز دارند؟ خودت با این صرافی کار کردی قبلا؟ نشه مثل بورس؟
با داغ شدن تب ارز دیجیتال داخل ایران این سوالاتی هستند که در ذهن مخاطب شکل میگیرند و اگر فعال این حوزه باشید میدونید که سوالات معمولی هستند؛ اما تا حالا به جواب درست براشون فکر کردید؟!!

اصلا پارامتر های درست برای قضاوت کردن عملکرد یک صرافی چه چیز هایی می‌تونه باشه؟ در مقاله پیش‌رو قصد داریم پارامتر های صحیح برای ارزیابی صرافی رو بررسی کنیم و در ادامه چند تا از صرافی های خوب ایرانی رو به شما معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

بهترین صرافی های ایرانی

برای فهمیدن این موضوع بایستی در ابتدا ویژگی های صرافی های معتبر دنیا را بدانیم و با توجه به این ویژگی ها، بهترین صرافی های داخلی را دسته بندی کنیم؛

امنیت

اولین ویژگی یک صرافی معتبر امنیت آن است، چرا که کاربر با اعتماد، سرمایه خود را در اختیار صرافی قرار می‌دهد و باید مطمئن شود که این صرافی از امنیت مناسب برخورد می‌باشد.

برای دانستن این موضوع باید به چند نکته توجه داشت:

۱٫آیا صرافی تابه‌حال هک شده است؟

۲٫در صورت هک شدن سرقتی در اموال کاربران اتفاق افتاده است؟

۳٫آیا صرافی اموال شما را به صورت یک به یک و مطابق با دارایی شما نگه‌داری می‌کند؟

به غیر از موارد بالا، امنیت روانی کاربر نیز مهم می‌باشد:

۱٫برداشت ریالی از صرافی چه مقدار زمان می‌برد؟ امکان آنی بودن برداشت وجود دارد؟

۲٫برداشت ارزدیجیتال چه مقدار زمان می‌برد؟

۳٫آیا صرافی از سرعت مورد نظر برای انجام معاملات بهره می‌برد؟

۴٫در صورت بروز مشکل، پشتیبانی سایت به موقع با شما ارتباط می‌گیرد؟

قبل از انتخاب صرافی مناسب برای شروع معاملات خود و یا سرمایه‌گذاری، لطفا ابتدا به سوالات بالا با دقت پاسخ دهید.

سرعت

همیشه سرعت بالای اپ و سایت، احساس رضایت خوشایندی برای کاربر فراهم می‌کند چرا که محصول آن آسایش روانی کاربر است. این سرعت از چند جهت قابل بررسی می‌باشد؛ زیرساخت و سرور های سایت که در زمان های ترافیک بالای سایت و یا مواقعی که حتی اینترنت کشور دچار بحران شده است، سایت براحتی قابلیت استفاده داشته باشد.

جهت دوم در مورد رابط کاربری و تجربه کاربری است که هرچه سایت روان‌تر و ساده‌تر برای استفاده باشد، سرعت کاربر برای انجام معاملات افزایش می‌کند. در ادامه توضیح بیشتری درباره این موضوع خواهیم داد.

احراز هویت

اگر آشنایی کمی با ارز دیجیتال داشته باشید، مطلع هستید که پول‌شویی با مقادیر بالایی در صرافی ها اتفاق می‌افتد که برای مقابله با این مورد سعی می‌شود با احراز هویت کاربر و تمهیداتی از جنس نگه‌داری دارایی کاربر توسط صرافی ها  – در واکنش به رفتار های مشکوک کاربر – صورت پذیرد.

به همین منظور توجه داشته باشید صرافی‌ای که حساسیت بالایی برای احراز هویت دارد مطمئننا برای امنیت کاربران خود ارزش قائل است.تیم توایکس با توجه به این حساسیت ها توانسته زمان احراز هویت را تا ۵ دقیقه کاهش دهد.

پشتیبانی

پشتیبانی خوب و لحظه‌ای یکی از ویژگی های مهم صرافی های معتبر است، چرا که امنیت روانی کاربر را فراهم می‌کند. از آنجایی که کریپتوکارنسی بازاری لحظه‌ایست، تصور کنید به مشکل فنی برای ورود و یا معامله برخوردید؛ به‌طور مثال اگر شما آدرس کیف‌پول مقصد برای انتقال دارایی خود را اشتباه وارد کرده باشید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این لحظه، ثانیه هم برای شما ارزشمند است، چرا که با ورود سریع متخصصان صرافی امکان برگشت دارایی وجود دارد و این مورد جز با پاسخگویی سریع پشتیبانی غیر ممکن است.

کارمزد

اگر بخواهید با حجم بالا معامله کنید، مطمئننا مقدار کارمزد می‌تواند برای شما موضوع مهمی باشد!!! معمولا شما با گشت زدن در صرافی می‌توانید کارمزد معاملات را پیدا کنید. معمولا با افزایش سطح کاربری کاربر، این کارمزد کم می‌شود.

از روی دیگر، بعضی از صرافی ها (حتی معتبر) با افزایش کارمزد مخفی ( Hidden Fee )، کارمزد های نمایش داده را به‌طور اغوا انگیزی کم نشان می‌دهند و با کم کردن کارمزد مخفی در تراکنش نهایی، مبالغ بالایی را از کاربران دریافت می‌کنند و متاسفانه جز با تجربه کاربری نمی‌توان این مورد را متوجه شد.

 

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

آیا برای کار با صرافی باید تخصص خاصی داشت؟ یا کاربر بایستی به راحتی بتواند معاملات خود را انجام دهد؟ باید گفت رابط کاربری ساده‌تر همیشه باعث جذب مخاطب می‌شود و یکی از ویژگی های مثبت سایت و اپ است.

از روی دیگر تجربه کاربری مربوط به تجربیاتی از دست سرعت انجام معاملات و یا انتقال بین صفحات و آپدیت بودن قیمت ها و … است که هر صرافی‌ استانداری باید این موارد را برای کاربر خود فراهم کند. شما با رصد کردن صرافی می‌توانید متوجه شوید آیا این موارد هر روز رو به پیشرفت است یا برای توسعه‌دهندگان صرافی، این مورد اهمیتی چندانی ندارد.

پشتیبانی از رمز ارز های مختلف

اگر شما قرار است به‌صورت تریدر حرفه‌ای در این بازار فعالیت کنید حتما تعداد ارز های پشتیبانی شده توسط صرافی برای شما مهم است. رمزارز های زیادی وجود دارند اما پشتیبانی از تعداد معقولی که شامل رمز ارز های معتبر بازار هستند مطمئننا می‌تواند به شما برای معاملات راحت‌تر کمک کند.

از روی دیگر در صورتی که شما در این بازار جدید هستید و قصد سرمایه گذاری دارید باید با دست بازتر بتوانید سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید تا به صورتی بتوانید ریسک معاملات خود را کنترل کنید.

اعتبار و حجم مالی در گردش صرافی

چگونه می‌توان اعتبار یک صرافی را سنجید؟ سایت هایی مانند Similarweb.com و googletrends.com وجود دارند که شما با مراجعه به این سایت ها می‌توانید ورودی، خروجی و تعداد دفعات جستجو نام این صرافی هارا در گوگل بفهمید.

از روی دیگر مواردی مانند مشخص بودن مکان فعالیت، صفحه لینکدین فعال و کانال های ارتباطی مناسب، می‌توانند موارد خوبی برای بررسی اعتبار صرافی باشند.

گردش مالی صرافی نیز می‌تواند نکته خوبی برای اعتبارسنجی صرافی باشد که می‌توان به‌طور تقریبی از تعداد کاربران صرافی و علاقه دیگران به جستجوی نام صرافی متوجه آن شد.

معامله جفت ارز ها

یکی از ویژگی های مناسب برای صرافی ها می‌تواند قابلیت انجام معامله جفت ارز ها باشد. کاربر با این قابلیت می‌تواند با هزینه پایین، دارایی های دیجیتال خود را به‌جای تبدیل به دلار و تبدیل به رمز ارز مقصد، مستقیما دارایی دیجیتال خود را به هر رمزارزی که خواست تبدیل کند.

در ادامه سعی کردیم صرافی های معتبر را معرفی کنیم و با توجه به ویژگی های مطرح شده، این صرافی ها را تحلیل کنیم.

انواع صرافی

از من منظر ساز و کار می‌توان صرافی هارا به دو بخش تقسیم کرد:

صرافی متمرکز (OTC) یا فروشگاهی : همانطور که از نامش مشخص است این مدل صرافی ها بصورت فروشگاهیست و شما برای معامله با خود صرافی طرف هستید، مهمترین ویژگی این مدل صرافی ها امکان معامله با حجم بالا در لحظه است. از دیگر ویژگی این صرافی ها کارمزد صفر و سرعت معامله بالاتر است.
صرافی فرد به فرد (P2P) یا Peer to Peer : در این مدل صرافی شما به جای معامله با صرافی، با شخص معامله می‌کنید و صرافی به‌عنوان واسط عمل می‌کند.

این مدل صرافی ها می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند:

۱-صرافی متمرکز (CEX): در این مدل صرافی ها شما برای شروع معاملات خود مجبور به احراز هویت هستید و نمی‌توانید بطور ناشناس به فعالیت خود ادامه بدهید. 

۲-صرافی غیرمتمرکز (DEX) : در این مدل صرافی شما نیاز به انتقال دارایی به آدرس کیف‌پول های صرافی را ندارید و اتصال کیف‌پول خود (مثلا تراست‌ولت) امکان معامله برای شما فراهم می‌شود. مهمترین ویژگی این صرافی ها داشتن شفافیت معامله بالاست.

صرافی نوبیتکس (Nobitex.Ir)

طبق گفته سایت این صرافی، نام نوبیتکس از ترکیب سه واژه “نو” به معنای جدید، “بیت‌کوین” و “اکسچنچ” به معنای مبادله ساخته شده است. این صرافی به‌عنوان اولین صرافی ارزدیجیتال P2P ایرانی کار خود را در سال ۱۳۹۶ آغاز کرد. این صرافی ۲۵ بازار معاملاتی P2P برای کاربران خود فراهم کرده است.

کارمزد معاملاتی برای کاربران نسبت به حجم معاملات کاربر متفاوت است .با تغییر حساب کاربری خود به تریدر، کارمزد معاملات شما به ۰٫۱ تقلیل پیدا می‌کند اما این نوع حساب فقط امکان برداشت ریالی دارد نه رمز ارز. در ضمن سقف فعالیت در این صرافی در ۲۴ ساعت ۶۰۰ میلیون تومان است.

توایکس - TwoX.ir

در بین بهترین صرافی های ایرانی، صرافی توایکس با وجود سابقه کم، از ویژگی های متنوعی برخوردار است. مهمترین ویژگی این سایت همانطور که از اسمش پیداست، سرعت بالای آن است؛ این صرافی امکان معادله و مبادله ۳۶۰ رمز ارز را بدون کارمزد، برای کاربران خود فراهم کرده است.
سادگی ،سرعت و امنیت توایکس، ویژگی هایی است که کابران توایکس را مجاب کرده از این صرافی برای معاملات خود استفاده کنند.

 

صرافی بیت پین (Bitpin.Ir)

این صرافی نوپا، مدل P2P است و برای کاربران خود +۵۰ بازار معاملاتی ارزدیجیتال را فراهم کرده است. از ویژگی های این صرافی، امنیت مناسب، سیستم سفارش گذاری حرفه‌ای و بازار معاملاتی ( با حجم بازاری مناسب) هست.

 

صرافی بیت برگ (Bitbarg.com)

صرافی متمرکز هست که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. هدف این صرافی دارا بودن کاربری ساده برای معامله است. طراحی سایت این صرافی بسیار به گوگل شباهت دارد. این صرافی از تیم قوی پشتیبانی بهره می‌برد و می‌توان نقطه تمایز این صرافی نسبت به رقبا را همین مورد عنوان کرد.

صرافی والکس (Wallex.Ir)

تیم والکس زیر مجموعه شرکت “خلق ثروت سرزمین پارسه” است که توسط جمعی از دانشجویان شریف توسعه داده می‌شود. این صرافی مدل P2P است؛ کارمزد این صرافی بین ۰٫۲ تا ۰٫۴ با توجه به حجم گردش مالی کاربر متغیر است.

صرافی آبان تتر (Abantether.com)

این صرافی کار خود را در سال ۱۳۹۷ با ایجاد پلتفرم خرید و فروش تتر اغاز کرد و در ادامه با اضافه کردن حدود ۳۰۰ رمز ارز به فروشگاه خود، فعالیت خود را گسترش داده است. این صرافی توسط دانشجویان شریف پایه‌ریزی شده است.

صرافی رمزینکس (Ramzinex.com)

هدف شکل‌گیری این صرافی رفع دغدغه کاربران ایرانی مربوط به فعالیت در صرافی هایی خارجی بوده است و با ارائه بیش از ۱۰۰ رمز ارز و ۱۴۰ بازار معاملاتی پر طرفدار، در این راه قدم برداشته است. این صرافی در سال ۱۳۹۶ توسط چندی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف شکل گرفته و از مدل P2P است.

صرافی تبدیل (Tabdeal.org)

این صرافی P2P بنا به گفته سایت تبدیل، توسط ۳ تیم متخصص در حوزه های مالی، سرمایه‌گذاری و تکنولوژی ایجاد شده است. در این صرافی امکان خرید و فروش ۲۰۰ رمزارز میسر شده و دارای ۱۰۰ بازار معاملاتی برای کاربران می‌باشد. از ویژگی مثبت این صرافی امکان ایجاد حد سود و ضرر می‌باشد.

صرافی اوکی اکسچنج (Ok-Ex.Io)

این صرافی بیش از ۵ سال هست که فعالیت خود را شروع کرده و در ابتدا تنها با ۳ رمز ارز فعالیت خد را آغاز کرده است ولی در حال حاضر، نقطه تمایز را، در تعداد رمزارز های خود می‌داند. این صرافی از ۷۰۰ رمز ارز متنوع شامل رمزارز های محبوب و رمزارز هایی نه چندان معروف پشتیبانی می‌کند. این صرافی در حدود ۴۶ بازار معاملاتی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

در این مقاله سعی شد بهترین صرافی های ایرانی را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهیم، هرچند جز با فعالیت در صرافی، نمیتوان به قطعیت درباره صرافی یا هر چیز دیگری پیشنهاد داد و هدف ما هموارتر کردن مسیر برای مخاطب بوده است. لازم به ذکر است اطلاعات گردآوری شده با مراجعه به سایت صرافی و همینطور تجربه نویسنده در استفاده از این صرافی ها می باشد لذا در مواردی جهت گیری شخصی و سلیقه ای بوجود آمده است. در ادامه با پیشنهادات خود و تجربه شخصی خود در استفاده از این سایت ها، ما را یاری کنید.

با پیشنهادات خود ما را در کامل کردن این مقاله همراهی کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دادن رای کلید کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا