ارز دیجیتال

با NFT ها بیشتر آشنا شوید!

NFT یا توکن های غیر همسان، از سال ۲۰۲۱ در بین مردم دنیا بسیار محبوب شدند و به سرعت توانستند در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در همان سال حجم کل بازار NFT حدودا به ۲۵ میلیارد دلار رسید و باعث جلب توجه بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ به این حوزه شد که در ادامه مقاله دقیق تر به آن می پردازیم.

NFT چیست؟

NFT مخفف Non Fungible Token است که در واقع یک سند مالکیت برای یک دارایی است که روی بلاکچین به صورت قرارداد هوشمند ثبت شده است. هر NFT شامل  یک امضای دیجیتال می باشد و این موضوع باعث منحصر به فرد بودن آن می شود. یعنی هر NFT متعلق به صاحب کیف پولی است که امضای دیجیتال آن شخص برای NFT روی بلاکچین ثبت شده است. 

هر NFT شامل کد شناسایی منحصر به فردی است که باعث تمایز آن از دیگر NFT ها می شود و این اطلاعات مالکیت و جابجایی این دارایی ها را بین افراد مختلف بسیار راحت می کند.

شما می توانید NFT ها را از طریق مارکت پلیس های (Market Place) مخصوص خودشان معامله کنید که ممکن است بسته به اینکه NFT مدنظر شما روی چه بلاکچینی باشد این مارکت ها متفاوت باشند، بطور مثال اگر شما قصد معامله یک NFT روی بلاکچین اتریوم را دارید مارکت پلیس OpenSea می تواند گزینه خوبی باشد، زیرا  حجم زیادی از NFT های بلاکچین اتریوم روی این سایت معامله می شوند. اما اگر قصد معامله روی بلاکچین سولانا را دارید می‌توانید از مارکت پلیس های Magic Eden و SolSea استفاده کنید.

روی چه بلاکچین هایی می توان NFT ساخت؟

با توجه به اینکه NFT یک نوع قرارداد هوشمند است، می توان از هر بلاکچینی که قابلیت قرارداد هوشمند را داشته باشد برای ساخت NFT استفاده کرد، دقت کنید که شما برای معامله هر NFT باید با ارز بومی آن بلاکچین معامله خود را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر شما قصد خرید یک NFT روی بلاکچین اتریوم را دارید، باید با اتریوم خرید خود را انجام دهید(البته می توانید از رپد اتریوم هم برای پیشنهاد گذاشتن روی یک NFT استفاده کنید).

البته NFT ها تنها به بلاکچین های دارای قرارداد هوشمند محدود نمی شوند و بلاکچینی مانند بیتکوین که قابلیت قرارداد هوشمند را ندارد، اخیرا توانسته قابلیت ساخت NFT را از طریق پروتکل Ordinals اضافه کند، این پروتکل از ارتقای بیتکوین Tap root در سال ۲۰۲۱ استفاده می کند که با کاهش حجم تراکنش ها و تشویق به استفاده از قرارداد های هوشمند، قابلیت های بیتکوین را بهبود می بخشد. پروتکل Ordinals ایجاد NFT های بومی بیتکوین را با درج شماره سریال های منحصر به فرد بر روی ساتوشی های فردی که کوچکترین واحد بیتکوین است، امکان پذیر می کند. NFT های بیتکوین نیز مانند دیگر NFT ها با ارز بومی شبکه بیتکوین یعنی BTC معامله می شوند.

 چنانچه قصد خرید NFT روی هر بلاکچینی را دارید می توانید با مراجعه به صرافی ارز دیجیتال توایکس ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید و با انتقال آن به کیف پول خود معامله خود را انجام دهید.

انواع NFT

شما می توانید دارایی های دیجیتال مانند عکس، فیلم، موزیک یا هر فایل دیجیتال دیگر و دارایی های فیزیکی را به NFT تبدیل کنید. بسته به نوع NFT ممکن است نیاز باشد شما از مارکت پلیس های مختلف استفاده کنید، البته برخی از مارکت ها وجود دارند که از چندین نوع NFT پشتیبانی می کنند. در ادامه با برخی از NFT ها آشنا می‌شویم:

  • Artistic NFT : آثار هنری که به NFT تبدیل شده اند جز این دسته هستند. این آثار می توانند یک اثر هنری فیزیکی مانند یک تابلو نقاشی یا یک مجسمه باشند یا یک اثر هنری دیجیتال مثل یک نقاشی دیجیتال باشند. کالکشن Ringers جز این دسته از NFT ها محسوب می شود.
  • Collectibles NFT : جمع آوری کلکسیون از زمان قدیم مورد توجه بسیاری از مردم بوده است و در حال حاضر افراد می توانند کار های کلکسیونی خود را به NFT تبدیل کنند و مالکیت خود را روی بلاکچین ثبت کنند. کالکشن BEEPLE: EVERYDAYS در سایت OpenSea که توسط بیپل هنرمند آمریکایی جمع آوری شده یک نمونه از این نوع NFT می باشد.
  • PFP NFT : این دسته از NFT ها که به Profile Picture معروف هستند در واقع برای لاکچری شوآف مورد استفاده قرار می گیرند و افراد با داشتن این NFT ها در واقع پولدار بودن یا خاص بودن خودشان را به بقیه نشان می دهند. کالکشن Bored Ape یا میمون های خسته، نمونه ای از این نوع NFT ها هستند.
  • Event Tickets NFT : این نوع NFT ها به عنوان بلیط رویداد ها مورد استفاده قرار می گیرند تا تایید بلیط و هویت افراد را آسان تر کنند. برگزار کنندگان رویدادهای محبوب مانند کنسرت ها یا نمایش ها می توانند بجای فروش بلیط از سایت یا روش های دیگر، با انتخاب یک بلاکچین تعدادی بلیط به صورت NFT ایجاد کنند و آنها را به راحتی به فروش برسانند.
  • Music & Media NFT : هنرمندان می توانند موزیک های خود را به NFT تبدیل کنند و آن را به فروش برسانند با این کار هم حق پخش و درآمد آن برای خوانندگان محفوظ می ماند هم شنوندگان می توانند به نوعی صاحب قسمتی از موزیک محبوب خود شوند.
  • Subscription NFT : شما می توانید با خرید این نوع NFT از عضویت در یک گروه یا یک سایت استفاده کنید و دیگر نیاز به ثبت اطلاعات یا مواردی از این قبیل ندارید و هنگامی که دیگر قصد استفاده از سایت را نداشتید می توانید NFT خود را به فروش برسانید. بطور مثال شما می توانید از سایت Ninjalerts که ابزار هایی برای بازار NFT دارد تنها با خرید NFT مخصوص آن و وصل کردن کیف پول خود به این سایت استفاده کنید.
NFT چیست؟

کدام برند ها در NFT سرمایه گذاری کرده اند؟

در مدت زمان نسبتا کوتاهی NFT توانست توجه جهان و بسیاری از برند های مطرح را به خود جلب کند که در ادامه برخی از برند های بزرگ که در این حوزه فعالیت یا سرمایه گذاری کرده اند را معرفی می کنیم:

  1. نایکی (Nike) یکی از شرکت های پوشاک ورزشی است که در این حوزه فعالیت می کند و توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند، این شرکت همچنین توانسته مبلغ قابل توجه ۱۸۰ میلیون دلار را از طریق فروش NFT های خود کسب کند.
  2. آدیداس (َAdidas) که یکی دیگر از شرکت های پوشاک ورزشی است و به نوعی رقیب نایکی محسوب می شود نیز به این حوزه وارد شده است و با همکاری با پروژه های محبوب NFT مانند Bored Ape و Punks Comic پروژه Into The Metaverse را ایجاد کرده است.

کلام آخر

حوزه NFT یکی از حوزه های جذاب سال های آینده است و می تواند حتی سود های چندین برابری به کاربران خود بدهد. از آنجایی که این تکنولوژی به حوزه های مختلف وارد شده است می توان انتظار داشت که با ورود شرکت های بزرگ هر حوزه به دنیای NFT شاهد رشد بیشتر آن باشیم.

دقت کنید که سرمایه گذاری در این بازار نیازمند دانش و تجربه کافی است و پروژه هایی که در این مقاله معرفی شده صرفا جهت آشنایی شما با این حوزه است و نباید آن را به عنوان سیگنال در نظر بگیرید.

برای دادن رای کلید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا