آموزشکار با صرافی هامفاهیم پایه

تفاوت صرافی OTC و P2P چیست؟

تفاوت صرافی‌هایP2P و OTC موضوعی است که معمولا کاربران تازه وارد را دچار سردرگمی می‌کند. چرا که این دو نوع صرافی علی‌رغم شباهت های فراوان، تفاوت های چشمگیری نیز دارند. در این مقاله در این مقاله سعی کرده‌ایم تفاوت‌های کلیدی دو مدل OTC و P2P که در تصمیم‌گیری‌های شما تاثیرگذار هستند را به زبان ساده بیان کنیم.

صرافی OTC که مخفف Over The Counter و P2P که مخفف Peer to Peer هستند دو مدل رایج صرافی در ایران محسوب می‌شوند. اما هر کدام کجا برای معامله کاربران محدودیت ایجاد می‌کنند؟ خرید از کدام یک به سود کاربر است؟

 

فهرست مطالب

صرافی OTC چیست؟

اصالت واژه OTC برای محصولاتی خلق شد که اصطلاحاً روی میز و در دسترس سریع مشتریان قرار می‌گیرد. مدل OTC بخصوص برای تضامین قراردادها بسیار روش کارآمد و امن برای طرفین است و قابلیت نقدشوندگی را تا حد زیادی بالا می‌برد. با حذف شدن واسطه از این نوع معاملات شما به‌طور مستقیم با صرافی وارد معامله شده و دارایی دیجیتال خود را با سرعت بالا معامله می‌کنید. در ادامه به بررسی ویژگی های این مدل از صرافی می‌پردازیم: 

امنیت

سرعت بالای معامله و تسویه آنی در این نوع صرافی به امنیت روانی کاربر کمک زیادی می‌کند. باید اضافه کرد موارد دیگری در مورد امنیت هست که در این مقاله مجال صحبت در مورد آن ها نیست.

معامله در لحظه

در صرافی های OTC خرید و فروش شما به صورت آنی انجام می‌شود،چرا که کاربر به طور مستقیم با صرافی وارد معامله می‌شود و انتظار نمی‌کشد. از این رو معامله‌گران حرفه‌ای که می‌خواهند سریعا یک پوزیشن معاملاتی برای خود باز کنند، طرفدار این نوع صرافی‌ها هستند.

قیمت بر ثانیه

در این مدل از صرافی ها قیمت لحظه‌ای و متناسب با بازار جهانی!!! در صرافی‌های OTC برخلاف بازار P2P، قیمت به صورت دلخواه خریدار یا فروشنده تعیین نمی‌شود واصطلاحاً با قیمت مارکت که قیمت منصفانه‌ای از آن لحظه‌ی بازار است، معامله می‌شود.

تنوع رمزارز

تنوع ارز در صرافی‌های OTC معمولا بیشتر از P2P است و دست معامله‌گران را برای انتخاب باز می‌گذارد. همین مسئله باعث شده تا تریدرهای حرفه‌ای که بر اساس تحلیل‌ها و یا سیگنال‌های خود وارد بازار می‌شوند، تعداد گزینه‌های بیشتری برای معامله داشته باشند و به طور میانگین سود بیشتری هم کسب می‌کنند.

 

کارمزد پایین

صرافی های مدل OTC در مقایسه با P2P همیشه کارمزد پایین‌تر دریافت می‌کنند. برعکس مدل P2P، در صرافی OTC بدون توجه به سطح کاربر، همیشه کارمزد ثابت از کاربر دریافت می‌شود. 

در این بین موضوع کارمزد مخفی یا هیدن‌فی (Hidden Fee) مطرح می‌شود؛ شما با مقایسه قیمت لحظه‌ای صرافی با صرافی بایننس (Binance) یا چک کردن پیش‌فاکتور هنگام خرید، می‌توانید قیمت ها را مقایسه کنید و با خیالی آسوده معامله خود را به سرانجام برسانید.

 

تجربه کاربری آسان

برخلاف صرافی های P2P، این مدل صرافی ها دارای تجربه کاربری راحت هستند. کاربر با حداکثر چند کلیک می‌تواند معامله خود را در نهایت سادگی به انتها رساند. 

صرافی P2P چیست؟

در اصل P2P یک صرافی نیست، بلکه یک بازار معاملاتی است که کاربر خریدار و فروشنده را به یکدیگر وصل می‌کند و بواسطه‌ی ایجاد امکان معامله امن (دغدغه‌های خریدار و فروشنده به سطح مذاکره بر روی قیمت کاهش پیدا می‌کند) از طرفین معامله کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزد‌ها به صورت ضریبی بر روی حجم دلاری معامله خریدار و فروشنده اعمال می‌شود. در این بین صرافی هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارد و کاربران قیمت را به دلخواه خود انتخاب می‌کنند و برای کنترل قیمت در محدوده‌های منطقی نسبت به بازار جهانی، از روشی تحت عنوان بازارگردانی برای مدیریت قیمت بازار داخلی خود استفاده می‌کنند.

کار کردن با صرافی های معاملاتی به دلیل امکانات بالا جذاب، اما با چالش هایی همراه هستند؛ در معامله بایستی عرضه و تقاضا متعادل باشد، به همین دلیل انجام معامله ممکن است زمان‌بر باشد. حتی تعیین نرخ توسط کاربر باعث نمی‌شود قیمت ها از عرف خود خارج شوند و صرافی قیمت ها را در بازه‌ی قیمتی مشخص، متعادل می‌کند.

حال کاربر باید تصمیم بگیرد امکان تعیین قیمت و دیگر امکانات این نوع صرافی‌ها، ارزش پرداخت کارمزد های بالا را دارد؟ در ادامه ویژگی های این مدل از صرافی را بررسی می‌کنیم:

امنیت

جذابیت این نوع صرافی ها امکان معامله بدون احراز هویت است. این یعنی شما برای معامله نیاز به ارائه‌ی اطلاعات شخصی خود ندارید. البته باید اضافه کرد صرافی های P2P  در ایران امکان معامله بدون احراز هویت را ندارند.

 

تعیین قیمت دلخواه

کسانی که بر اساس پلان معاملاتی مشخص حرکت می‌کنند، امکان پیدا می‌کنند تا در محدوده مشخص قیمتی سفارش گذاری کرده و قیمت دلخواه خرید خود را تکمیل کنند.

دیگر امکانات صرافی P2P

بازار های P2P امکانات پیشرفته‌ای برای معامله‌گران حرفه‌ای در نظر گرفته‌اند تا بتوانند گسترده‌تر فعالیت کنند؛ مانند حد سود و ضرر، فیوچرز، استفاده از API در معاملات و… البته این امکانات برای کاربران تازه‌کار معمولا یا سخت هستند و یا ایجاد ترس می‌کنند، بنابراین مانع فعالیت مداوم ایشان می‌شود.

کارمزد

مقدار کارمزد دریافتی بازار های معاملاتی به دلیل اینکه ضریبی از حجم دلاری معامله کاربر است، مقدار قابل توجهی است. باید اضافه کرد با توجه به سطوح کاربری و حجم معاملات کارمزد تغییر می‌کند.

کلام آخر

هر کدام از این صرافی ها امکانات منحصر به فرد خود را دارند. می‌توان صرافی های P2P را، با توجه به پیچیدگی هایش، مناسب افراد حرفه‌ای دانست و در مقابل صرافی OTC می‌تواند نقطه شروع خوبی برای افراد تازه‌کار باشد. در این بین افراد حرفه‌ای نیز به دلیل سرعت بالای صرافی های OTC در نقدشوندگی و معامله در ثانیه، مواقع خاص از این مدل صرافی برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر در مورد صرافی های متمرکز و غیر متمرکز می‌توانید مقاله همه آنچه لازم است در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدانید، را مطالعه کنید.

برای دادن رای کلید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا