همه ما با لوگوهای تجاری آشنا هستیم، از تیک مشهور نایکی تا M برای مک دونالد تا لوگوی نوستالژیک کوکاکولا. هویتهای بصری و لوگوها که از اجزای اصلی یک برند هستند، و در اصل تضمینگرِ شناسایی فوری هویت آن برند به مصرف کننده نهایی بهشمار میروند. این امر به همان اندازه که نشان دهنده قدرت ضمنیِ یک سازمان است، در نهایت قرار است تضمین کنندهی حضور پررنگ آن در بازار معاملات باشد.
دنیای کریپتو و رمز ارزها هم از این قاعده مستثنی نیستند. چه بیتکوین باشد چه اتریوم چه دوجکوین و زیلیکا، همگی تاریخ جذابی دارند که مرتبط با لوگو و هویت بصریشان است. بگذریم از هویتسازیهای کلی برای دنیای بلاکچین به عنوان یک فنآوری نوظهور.
در این مطلب قصد داریم همین زمینه را در رابطه با بیتکوین به عنوان معروفترین لوگوی جهان کریپتو بررسی کنیم. پس با پلتفرم ارز دیجیتال به خواندن این مطلب تا پایان راه ادامه دهید تا به شما بگوییم قصهی جالبی را که لوگوی بیتکوین از سر گذراند تا به اینجایی که امروز هست، برسد.
آغاز راه هویت بصری بیتکوین ۲۰۰۹
حدس زدنش چندان دشوار نیست که اولین لوگوی بیتکوین، به دست خالق آن یعنی ساتوشی ناکاماتو طراحی شده است؛ جالب اینکه، اولین انتشار رسمی لوگوی ناکاموتو بلافاصله پس از راه اندازی بیتکوین در اوایل سال ۲۰۰۹ رسانهها را درنوردید. این لوگو یک سکه طلا را نشان میداد که حروف “BC” روی آن حک شدهاند.
این نمونهای از فلسفه طراحی اسکومورفیسم است که در آن پدیدههای دیجیتالی به گونهای طراحی میشوند که شبیه نمونههای اصلی یا مابهازای خود در دنیای واقعی باشند. در آن زمان، این سبک بسیار مد شده بود. لوگوی بیتکوین ساتوشی تنها دو سال پس از عرضه گوشی آیفون اپل ظهور کرده بود که رابط کاربری اصلی سیستم عامل آن به شدت بر طراحی اسکئومورفیک تکیه داشت.
جالب است بدانید که حتی این لوگو هم مانند آرم بیتکوین از آن زمان به سبک مینیمالیستی بازطراحی شده است.
ساتوشی هم با اشتیاق برای جلب رضایت عموم، طراحی لوگوی خود را در فوریه ۲۰۱۰ به روز کرد و با استفاده از مفهوم باتِ تایلندی، لوگوی اصلاح شده “B” را با دو خط عمودی شبیه به نمونههای دیگر ارزهای فیات به اصطلاح re-brand کرد. اما این پایان راه نبود و در ادامه اتفاقاتی رخ داد که نه نتها در دنیای کریپتو که به طور کلی میتواند برای هر کسی که دنیای نشانهها و سمبلها را دنبال میکند جذابیتهایی داشته باشد. پس کنجکاوی خود را کمی تحریک کنید تا بیشتر در این باره برایتان بگوییم.
رفتن به سوی سمبولیسم نوامبر ۲۰۱۰
در قدم بعدی، کمی سمبولگرایی وارد داستان شد. در نوامبر ۲۰۱۰، یک کاربر خلاق فروم بیت کوین به نام بیتبوی(Bitboy) یک کالکشنِ جالب از اسکیسهای خلاقهای را بر مبنای طراحی ناکاموتو ارائه کرد و طرح خود را به صورت رایگان در اختیار همگان گذاشت.
این کاربر بیتبوی با حفظ “B” از تهرنگِ اولیه ناکاموتو، آن را به رنگ سفید درآورد و آن را روی یک دایره صاف و نارنجی روشن قرار داد و در کل کمی از ژست طراحی را هم کج کرد تا به سمت راست متمایل شود.
خطوط دوتایی مشابه لوگوی ارزهای فیات هم اندکی اصلاح شد و به جای اینکه وسط “B” را برش دهند، از بالا و پایین آن بیرون میزدند. این طرح قرار بود در دهه آینده به لوگوی بیت کوین تبدیل شود.
بازخورد کاربران به طرز شگفت انگیزی از این طراحی نو مثبت بود اما در آن زمان هیچ کس فکر نمیکرد که این لوگوی پیشنهادی و تازه که توسط Bitboy ارائه شده بود مهم ترین آرم ارز دیجیتال در تاریخ گردد.
جالبتر اینکه که لوگوی بیتکوین اکنون شبیه دیگر لوگوهای شناخته شده ای است که در دیگر مسیرها و روشهای پرداخت استفاده میشود و هیچ شکی در مورد استفاده از آن باقی نمیگذارد.
جنجالها بر سر تغییر آوریل ۲۰۱۴
برخی از فعالان حوزه کریپتو، مانند کسانی که پشت جنبش bitcoinsymbol.org هستند، کمپینی را برای تبلیغ نسخه خود از لوگو راه اندازی کردهاند و سال هاست که به قصد تغییر آن فعال بودهاند چون معتقدند که نماد بیت کوین نباید شبیه یک لوگو باشد و باید آن را تغییر داد. آن ها اعتقاد دارند که بهتر است این لوگو شبیه نماد یکی از ارزهای رایج (دلار، یورو یا …) باشد. بعدا همان گروهِ bitcoinsymbol.org، در آوریل ۲۰۱۴، علامت Ƀ را پیشنهاد کردند که قبلاً در کاراکتر یونیکد U+0243 و در بسیاری از حروف الفبا از جمله لاتین وجود دارد.
رسمی کردن نماد تجاری بیتکوین ۲۰۱۵
در سال ۲۰۱۱، اولین تلاش ناموفق برای گنجاندن علامت بیت کوین در سیستم یونیکد انجام شد. سرانجام در پایان سال ۲۰۱۵ بیت کوین به طور رسمی ثبت شد و نماد خود را در استاندارد یونیکد ۱۰٫۰ دریافت کرد. در نوع خود این اتفاق مسیر جا افتادن بیتکوین را در بازار روشهای پرداخت دنیای دیجیتال هموار کرد.
معنی و نمادهای پنهان در لوگوی بیتکوین
اگر به نشان بیتکوین دقت کنیم، میتوانیم استدلال ریاضی پشت آن را بهتر درک کنیم. در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم و اجزای این طرح را به شما معرفی میکنیم.
۱٫ دو خط عمودی متقاطعِ حرف B
منظور از این دو خط چیست؟ در وهلهی اول آنها قرار است دلار آمریکا را تداعی کنند. اما اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که آنها فقط در بالا و پایین “B” قابل مشاهدهاند و مانند دلار از کل حرف عبور نمیکنند.
در واقع، به نظر میرسد که “B” در بالای نماد “$” قرار گرفته است، گویی نمادی است که ارز بینالمللی قدیمی، دلار، با بیتکوین جایگزین شده است.
۲٫ رنگ نارنجی
این رنگ نارنجی و دایره به دقت طراحی شده از کتاب The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy الهام گرفته شده چون بیتکوین قرار است ارز رایج کهکشانها و ستارگان هم باشد! در واقع، یادآور ورود ما به عصری است که سفر گردشگری به کرات و سیارات دیگر، اصلا یک رویا نیست.
کلام آخر
تمام اینها نشان از این واقعیت دارد که هر چقدر هم که یک پدیده یا محصول در اصل انقلابی و آنارشیستی باشد، حتی بیتکوین، به سرعت مجبور است تا این نیاز سنتی برای برندسازی را مرتفع کند و بخشی از ارزشهای آنارشیستی خود را فدای شناختهشدن در بازار کند و در این راه هم هویتی قوی به دست آورد. شاید در ابتدای مسیر این مهم برای بیتکوین انجام شد، زیرا B معروف که با دو خط عمودی خط خورده است، امروزه بسیار فراتر از دایره کاربران واقعی طلای دیجیتال شناخته شده است. امروزه بیت کوین از فونت ها در نسخه های مختلف نرم افزار پشتیبانی میکند. در فوریه ۲۰۱۹، گوگل نوعی از نماد بیت کوین Bitboy را به صفحه کلید موبایل خود اضافه کرد. یک سال بعد، توییتر یک ایموجی بیت کوین را به هشتگ #bitcoin اضافه کرد. امروزه به نظر میرسد که لوگوی بیتکوین به یکی از محبوب ترین نمادها تبدیل شده است، از جمله در میان کسانی که حتی دقیقا نمیدانند بیت کوین چیست.
در ضمن، اگر میخواهید با ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید ما به شما مطالب توایکس آکادمی را پیشنهاد میکنیم. همچنین اگر دوست دارید کار ترید کریپتو انجام دهید پیشنهاد اول و آخر ما به شما صرافی توایکس است به عنوان بهترین و مطمئنترین صرافی رمز ارز ایرانی. همین حالا یک حساب کاربری ایجاد کنید و خرید و فروش رمز ارز خود را آغاز کنید.