تتر

دامیننس تتر ( USDT Dominance) چیست؟

تقریبا صرافی‌ای نیست که از تتر (USDT) پشتیبانی نکند!!! تتر با بیشترین حجم معاملات روزانه به دلیل محبوبیت و مقبولیت خود جایگاه ویژه‌ای بین کاربران کریپتوکارنسی دارد. همیشه سوالی که برای افراد تازه‌کار وجود دارد، انتخاب زمان درست برای خرید یا فروش تتر است. دامیننس تتر یکی از پارامتر هایی است که معامله‌گران برای شروع معاملات خود آن را بررسی می‌کنند. میزان تتر در گردش (دامیننس تتر) می‌تواند به ما در پیش‌بینی روند بازار و در نتیجه تصمیم‌گیری خرید و فروش کمک کند. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که “چگونه دامیننس تتر قابلیت پیش‌بینی بازار را برای معامله‌گر فراهم می‌کند؟”

فهرست مطالب

تتر (USDT) چیست؟

تتر استیبل‌کوین متعلق به شرکت “iFinex” است که ارزشی برابر با دلار آمریکا دارد. این شرکت با تاسیس صرافی “Bitfinex” در راس معاملات تتر در دنیا قرار دارد. معامله‌گران برای ثابت نگه‌داشتن ارزش دارایی خود، آن را به تتر تبدیل می‌کنند تا از نوسانات بازار در مواقع ریزش جلوگیری کنند. شاید این سوال پیش بیاید که چرا “معامله‌گران دارایی خود را بیت‌کوین تبدیل نمی‌کنند؟” در جواب این سوال باید تفاوت تتر به عنوان یک استیبل‌کوین و بیت‌کوین را بدانیم:

تفاوت تتر با بیت‌کوین چیست؟

تتر توکنی پایدار است، یعنی قیمتی ثابت دارد (۱ تتر برابر با ۱ دلار آمریکاست). این موضوع آن را از نوسانات بازار حفظ کرده، چرا که به کالایی ارزشمند در دنیای واقعی گره خورده است اما بیت‌کوین، نوعی از دارایی است که هیچ پشتوانه‌ای در دنیای واقعی ندارد؛ به همین دلیل نوسانات قیمتی زیادی را تجربه می‌کند.

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر از تقسیم کل تعداد توکن های USDT بر کل ارزش دلار بازار رمز ارز ها به دست می‌آید. دامیننس تتر یا سلطه تتر، بسته به شرایط بازار کم یا زیاد می‌شود. برای قابل لمس شدن موضوع، دامیننس تتر امروز را  محاسبه می‌کنیم، اگرچه شما نیازی به محاسبه این عدد ندارید و مراجعه به تریدینگ‌ویو می۲توانید دامیننس تتر را بطور لحظه‌ای مشاهده کنید:

تعداد توکن های USDT در تاریخ ۲۰۲۳/۰۱/۰۵ : ۶۶٫۲۶B دلار

ارزش کل بازار رمز ارز در تاریخ ۲۰۲۳/۰۱/۰۵ : ۸۱۷,۲۷۹,۹۶۰,۳۹۰ دلار

دامیننس تتر : ۸٫۵۲%

همانطور که گفته شد سلطه تتر می‌تواند بسته به شرایط بازار کم و زیاد شود و با بررسی دامیننس تتر در زمان هایی که بازار کف های جدیدی نشان می‌دهد، می‌تواند به شما در باز کردن پوزیشن های معاملاتی کوتاه مدت کمک کند. دامیننس تتر با بازار کریپتوکارنسی نسبتی معکوس دارد و برای قابل درک شدن موضوع باید رابطه‌ی بین دامیننس تتر و قیمت بیت‌کوین را بررسی کنیم تا روشی کارآمد برای باز کردن پوزیشن های معاملاتی کوتاه مدت بدست بیاوریم.

رابطه دامیننس تتر با قیمت بیت‌کوین

این رابطه را می‌توان در دو سناریو بررسی کرد:

  • افزایش دامیننس تتر : معامله‌گران در حال تبدیل دارایی خود به تتر هستند که احتمال ریزش بازار را می‌توان پیش‌بینی کرد.

  • کاهش دامیننس تتر : معامله‌گران در حال خرید دارایی های کریپتو هستند و احتمال صعود بازار وجود دارد.

این دو سناریو زمانی برای معامله‌گر اهمیت دارد که روند بازار سوی مشخصی ندارد. زمان هایی که روند بازار مشخص است این دو سناریو هیچ کمکی به معامله‌گر نمی‌کند و این دامیننس بیت‌کوین است که به معامله‌گر برای باز کردن پوزیشن جدید معاملاتی یاری می‌رساند. افزایش دامیننس بیت‌کوین در مواقعی که بازار روند مثبت دارد، داده های درست‌تری به معامله‌گر می‌دهد. در نتیجه با بررسی دامیننس تتر در زمان هایی که بازار کف های جدیدی نشان می‌دهد، می‌تواند به شما در باز کردن پوزیشن های معاملاتی کوتاه مدت کمک کند.

نمودار بنفش مربوط به قیمت بیت‌کوین و نمودار سفید مربوط به دامیننس تتر در بازه ۱ماهه هستند. همانطور که می‌بینید قیمت بیت‌کوین با دامیننس تتر شکلی معکوس یکدیگر دارند. در نقاطی که دامیننس تتر کاهش یافته، قیمت بیت‌کوین صعودی و در نقاطی که دامیننس افزایش داشته قیمت بیت‌کوین کاهش داشته است.

منبع تصویر : TradingView

زمان هایی که روند بازار مشخص است دامیننس تتر هیچ کمکی برای پیش‌بینی بازار نمی‌کند و بیشتر توجه ها بر روی دامیننس بیت‌کوین معطوف است. در بازه‌ای که بازار روند مثبت دارد، معنی کاهش دامیننس بیت‌کوین چیست؟ بازار در حال ریزش است؟ جواب خیر است! این به ما ندای شروع آلت‌سیزن را می‌دهد. در این نقطه دو سوال پیش می‌آید:

– آلت‌کوین چیست؟ هر رمز ارزی به غیر از بیت‌کوین را آلت‌کوین می‌گویند.
– آلت‌سیزن چیست؟ زمانی که آلت‌کوین ها رشد بیشتری نسبت بیت‌کوین دارند و وابستگی قیمتی آن‌ها نسبت به بیت‌کوین از کمتر شده. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که رشد قیمت بیت‌کوین به اشباع رسیده و معامله‌گران بیت‌کوین خود را به آلت‌کوین هایی که از رشد بازار جا مانده‌اند، تبدیل می‌کنند.

چگونه شروع آلت سیزن را پیش‌بینی کنیم؟

زمانی که بازار کریپتوکارنسی روند رشد دارد، بیت‌کوین به رشد قیمتی زیادی رسیده و سرمایه‌گذاران نسبت به ادامه‌دار بودن رشد بازار خوش‌بین هستند، بیت‌کوین خود را به دیگر کوین هایی که از رشد بازار جا مانده‌اند، تبدیل می‌کنند. این موضوع از دامیننس بیت‌کوین کم می‌کند اما از قیمت بیت‌کوین کم نمی‌کند. در نتیجه  آلت‌کوین ها رشد چشمگیری را تجربه می‌کنند. اصطلاحا به این اتفاق آلت‌سیزن(Alt season) می‌گویند.

بررسی نمودار دامیننس تتر

برای پیش‌بینی روند بازار چگونه بایست نمودار دامیننس تتر را بررسی کرد؟ با یک مثال این مورد را بررسی می‌کنیم:
نمودار زیر دامیننس تتر امروز، ۵ Jan  نسبت به یک ماه گذشته Dec 5 (دو نقطه آبی رنگ در تصویر)، نیم درصد ( ۰٫۵%) افزایش داشته و معامله‌گران در یک ماه گذشته دارایی خود را بیشتر به تتر تبدیل کرده‌اند. می‌توان نتیجه گرفت بیشتر معامله‌گران در زمان حاضر انتظار کف های جدید قیمتی از بیت‌کوین را دارند و بیشتر از اینکه خریدار باشند، فروشنده هستند. و  با توجه به شرایط ترس حاکم در بازار باید با احتیاط بیشتری نسبت به خرید اقدام کرد.

منبع تصویر : TradingView

کلام آخر

بازار های مالی مانند کریپتوکارنسی، بورس، فارکس و … بازار هایی پر ریسک اما تاحدی قابل پیش‌بینی هستند. در کریپتوکارنسی دامیننس تتر با توجه به اهمیت خود در این بازار، یکی از مواردی هست که می‌تواند برای هر معامله‌گری راهگشا باشد. اگر تجربه استفاده از دامیننس تتر برای انجام معاملات خود را دارید، این تجربه را با ما در آکادمی توایکس به اشتراک بگذارید.

برای دادن رای کلید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا