تتر

نقد و بررسی آینده تتر

استیبل‌کوین ها به‌وجود آمدند تا معامله‌گران را از شر نوسانات بازار کریپتوکارنسی نجات دهند. با وجود متمرکز بودن این نوع از توکن اما کاربران به آن ها اعتماد کردند! با این حال استیبل‌کوین ها همیشه توسط دولت ها زیر سوال رفته‌اند. عدم شفافیت پشتوانه یکی از این موارد است که همیشه سوال های زیادی برای کاربران ایجاد کرده است. بین تمام استیبل‌کوین ها تتر به عنوان محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار کریپتوکارنسی، با مشکلات بزرگتری هم نسبت به رقبای خود دست و پنجه نرم می‌کند چرا که تمرکز دولت آمریکا معطوف تتر، به‌عنوان جدی‌ترین رقیب دلار دیجیتال است و به همین دلیل کمپانی “Tether LTD” (زیرمجموعه شرکت iFinex) که صاحب تتر به حساب می‌آید، همیشه زیر ذره‌بین بوده و هست. البته ایرادات وارده به تتر بی‌دلیل هم نیستند! در این مقاله از آکادمی توایکس به سوالاتی نظیر “آینده تتر چگونه رقم می‌خورد؟” پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب

مختصری درباره تتر و آینده استیبل‌کوین

معامله‌گران برای ثابت نگه‌داشتن ارزش دارایی خود، آن را به تتر تبدیل می‌کنند تا از نوسانات بازار در مواقع ریزش جلوگیری کنند. حفظ ارزش دارایی مهمترین دلیل وجودیت استیبل‌کوینی مانند تتر است. تتر استیبل‌کوین متعلق به شرکت “iFinex” است که ارزشی برابر با دلار آمریکا دارد و به ازای صدور هر USDT یک دلار به خزانه این شرکت اضافه می‌شود(دارای پشتوانه یک به یک با دلار).

بودن پشتوانه یک به یک دلاری برای استیبل‌کوین مسئله‌ی مهمیست که تضمین کننده آینده‌اش است و مقامات دولتی آمریکا این موضوع را برای به دام انداختن کمپانی تتر مورد هدف خود قرار داده‌اند. همیشه شایعاتی مبنی بر نبود پشتوانه کافی برای تتر های موجود وجود دارد. فکر می‌کنید این شایعات چقدر صحت دارند؟

حفظ ارزش ثروت را می‌توان مرحله ابتدایی مدیریت ثروت دانست که در ادامه با استراتژی هایی، این حفظ ارزش به افزایش ثروت می‌انجامد.

داشتن یک برنامه مالی منسجم برای رسیدن به اهداف مالی از اولین اهداف افرادیست که به اصطلاح مدیر ثروت نام دارند و به سوالاتی نظیر «کجا سرمایه‌گذاری کنم؟» یا «چه مقدار توان ریسک مالی دارم؟» پاسخ می‌دهند. هر فردی می‌تواند خود مدیریت ثروتش را برعهده بگیرد. یاد گرفتن مدیریت ثروت می‌تواند پاسخگوی میل انسان ها به داشتن استقلال مالی باشد. برای رسیدن به استقلال مالی به استراتژی هایی نیاز است تا بتوان به سمت این اهداف حرکت کرد و نقاط ضعف و قوت خود در مدیریت ثروت را زیر ذره‌بین قرار داد.

پشتوانه تتر

پشتوانه تتر همیشه محل سوال برای سرماه‌گذاران بازار کریپتو بوده است تا اولین بار در سال ۲۰۱۹ با قوت گرفتن این شایعات اولین مسئله‌ی حقوقی برای شرکت iFinex بوجود آمد. دادستانی کل نیویورک این شرکت را متهم به برداشت حجم دلاری زیادی متعلق به پشتوانه‌ی تتر از صرافی Bitfinex کرد. با تحت فشار گذاشتن این شرکت یکی از وکلای iFinex با تایید این موضوع اعلام کرد تنها ۷۴% از تتر های در گردش دارای پشتوانه‌ی یک به یک دلاری در خزانه‌ی شرکت هستند. تایید این خبر، آن هم توسط یکی از وکلای شرکت مادر بیت‌فینکس، باعث خروج عظیم تتر از این صرافی شد. اما آیا “واقعا تتر پشتوانه دلاری دارد؟”

پشتوانه تتر، واقعیت یا دروغ؟

کنترل تتر توسط یک شرکت خصوصی این توکن را به توکنی متمرکز تبدیل کرده است و کمپانی Tether LTD در این سال ها با عدم شفافیت خود درباره پشتوانه‌ی تتر، همیشه بنزین بر آتش شایعات « عدم پشتوانه کافی » این استیبل‌کوین ریخته است اما این شایعات چه‌قدر صحت دارند؟ در بخش قبل توضیح دادیم که بخشی از تتر های در گردش، دارای پشتوانه یک به یک دلاری نیستند، «این به معنای بدون پشتوانه بودن این تتر هاست؟» باید گفت خیر، چرا که پشتوانه‌ی آن ها را اوراق تجاری (مانند سهام یک بانک یا ضمانتنامه بانکی و…) تشکیل داده است، اما این موضوع برای مقامات دولتی قابل قبول نیست. بانک ها نیز برای پشتوانه خود نیاز به ارز نقدی دارند و اوراق تجاری هیچ تاثیری برای جبران کسری بودجه آن ها ندارد. نقطه قوت بانک ها نسبت به کمپانی تتر را می‌توان شفافیت پشتوانه‌ای مناسب این ارگان ها مقابل قوانین سختگیرانه دولتی دانست. شفافیت یکی از عوامل مهم حیات تتر  در آینده است. در ادامه  به بررسی عواملی که پایداری تتر در گرو آن هاست می‌پردازیم

آینده مبهم تتر

آینده‌ی تتر مبهم است و این یک واقعیت است. اما این ابهام را می‌توان با بررسی عوامل کلیدی تا حد زیادی برطرف کرد.

  • شفافیت پشتوانه : شاید بتوان گفت داشتن شفافیت مهمترین اصل برای بقاء تتر است. Theter LTD در صورتی که درباره پشتوانه خود به عدم شفافیت ادامه دهد، کابوس بی ارزش شدن تتر، به واقعیت تبدیل خواهد شد.
  • صدور دلار دیجیتال توسط بانک مرکزی (CBDC) : بانک های مرکزی آمریکا در شرف صدور دلار دیجیتالی هستند. می‌توان از دلار دیجیتال به عنوان خطرناک‌ترین دشمن تتر نام برد. در حال حاضر این روند به کندی در حال انجام است اما روزی که دلار دیجیتال به بازار عرضه شود احتمالا روز سیاه برای تتر است!
  • رقبای سرسخت : با اینکه تتر بیشترین محبوبیت را بین استیبل‌کوین ها دارد اما در اتفاق اخیر صرافی FTX و خروج ناگهانی استیبل‌کوین ها از این صرافی، قیمت USDT تا ۰٫۹۷ $ کاهش داشت. استیبل‌کوین USDC اما افت قیمتی زیادی را تجربه نکرد. صرافی کوین‌بیس (CoinBase) با انتشار متنی تتر را به باد انتقاد گرفت و کاربران خود را تشویق به تبدیل تتر های خود به USDC کرد. از طرفی ظهور استیبل‌کوین های غیرمتمرکزی مانند دای (DAI)، دریچه رقابتی جدیدی در واکنش به استیبل‌کوین های متمرکز باز کرده است.
  • ممنوعیت کریپتوکارنسی : در صورت بروز این اتفاق، با توجه به همبستگی قیمت تتر و بیت‌کوین، باید فاتحه‌ی تتر یا هر رمز ارز دیگری را خواند. این همبستگی دلایلی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

همبستگی تتر و بیت‌کوین

تقریبا صرافی‌ای نیست که از تتر (USDT) پشتیبانی نکند. تتر با بیشترین حجم معاملات روزانه به دلیل محبوبیت و مقبولیت خود جایگاه ویژه‌ای بین کاربران کریپتوکارنسی دارد. این حجم معامله‌ی بالا تاثیراتی بر بازار و قیمت تتر و بیت‌کوین دارد.

  1. ریزش بیت‌کوین : پنج شنبه سیاه کریپتوکارنسی با دامپ ناگهانی بیت‌کوین، در نتیجه‌ی درخواست بالای تتر، قیمت آن تا ۱٫۲$ افزایش داشت!!!

  2. ترس شدید بازار : مثال بارز این مورد اتفاق اخیر صرافی FTX است. معامله‌گران پس از خارج کردن حجم زیادی استیبل‌کوین از این صرافی، اقدام به فروش آن ها کردند و در ادامه فشار فروش، استیبل‌کوین ها افت قیمتی تا ۸% درصد را نیز تجربه کردند.

  3. دامیننس تتر : میزان سلطه تتر بر بازار می‌تواند نشانگر نقدینگی موجود در بازار و پیش‌بینی روند قیمتی برای پوزیشن های معاملاتی کوتاه‌مدت باشد.

باید گفت تتر استیبل‌کوین است و باید قیمتی برابر با ۱ دلار داشته باشد اما همانطور که گفته شد با توجه به شرایط بازار(در مواقع ریزش یا ترس شدید بازار) می‌تواند ارزشی کمتر یا بیشتر از ۱ دلار داشته باشد. آیا این مورد تتر را به سرمایه‌گذاری سودمند برای آینده تبدیل می‌کند؟

تتر، سرمایه‌گذاری سودمند!

دلیل وجود تتر حفظ ارزش دارایی معامله‌گران و در امان ماندن از نوسانات است پس تتر نمی‌تواند مورد مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. آیا در ایران هم این مورد صدق می‌کند؟ با توجه به افزایش تورم سرسام‌آور و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، خرید دلار می‌تواند گزینه مناسبی برای فرار از چنگال تورم باشد! اما محدودیت های خرید و فروش دلار کاغذی برای هر کدملی و مواردی مانند صف های طولانی، ترافیک و… مانع هایی برای خرید دلار کاغذی از صرافی های حضوری است. جواب این مسئله در خرید تتر (USDT) نهفته است. شما در کمتر از ۵ دقیقه می‌توانید ریال خود را به تتر تبدیل کنید و از نوسانات قیمتی ریال در امان بمانید.

سخن پایانی

با وجود همه‌ی مشکلات نام برده در مورد تتر، این استیبل‌کوین از محبوبیت زیادی بین کاربران و صرافی های بزرگ برخوردار است. همچنین تتر بعد از بیت‌کوین و اتریوم در جایگاه سوم ارزش بازار ایستاده است. اما هیچ‌کدام از این موارد تضمینی برای آینده تتر نیست، تتر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که هرکدام از این مشکل ها به تنهایی توان به چالش کشیدن تتر را دارند.
برای جمع‌بندی موارد گفته شده بار دیگر مواردی که برای خرید تتر مورد بررسی قرار داده‌ایم را ذکر می‌‌کنیم:

  1. شفافیت پشتوانه : با بررسی اخبار در این باره می‌توانید خیال خود را برای خرید بلندمدت تتر راحت کنید.
  2. دلار دیجیتال : این مورد شاید به این زودی ها اتفاق نیوفتد، اما در صورت بروز این اتفاق سخت بتوان آینده‌ی خوبی برای تتر متصور شد!
  3. رقبای سرسخت: رقبایی مانند Dai یا USDC به سختی در تلاشند تا جای تتر در بازار را بگیرند بنابراین برای کنترل ریسک می‌توانید قسمتی از سبد خرید خود را به این استیبل‌کوین تخصیص دهید.

همچینین با بررسی پارامتر های همبستگی تتر و بیت‌کوین مانند دامیننس تتر، ترس و طمع بازار و… می‌توان یک قدم از بازار جلو بود و ریسک معامله را به حداقل رساند!

سعی شد با نگاهی عاری از تعصب به بررسی تتر در صرافی توایکس بپردازیم. نظر شما در مورد آینده تتر چیست؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

برای دادن رای کلید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا